10 روش تاثیر گذار بری نوشتن کپشن اینستاگرام

روش های نوشتن کپشن خوب در اینستاگرام

ما در این مقاله قصد داریم شما را با 10 روش برای نوشتن کپشن اینستاگرام آشنا کنیم و کمک کنیم بتوانید به صورت درست و اصولی برای پست های خود در اینستاگرام کپشن بنویسید.

اما کپشن اینستاگرام دقیقا چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

زمانه عوض شده؛ و این تغییر نه صد در صد باب میل ما است و نه کاملا مخالف با خواست های ما.

چه بخواهیم و چه نخواهیم سرنوشت همه چیز یک جورهایی به فضای مجازی و به تعبیر دقیق تر فضای اینترنت و وب گره خوره است.

کپشن اینستاگرام چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه و در تعریفی یک خطی بیان کنیم باید بگوییم که به متن و نوشته ای که در زیر پست های اینستاگرام نوشته می شود تا راجع به آن پست توضیحات بیش تری بدهد کپشن می گویند.

شما در کپشن فقط محدود به استفاده از کلمات نیستید و علاوه بر آن ها از ایموجی، هشتگ و منشن هم میتوانید استفاده کنید.

شاید اولین سوال و ابهامی که برای شما پیش بیاید این باشد که اصلا چرا پستی باید احتیاج به کپشن و توضیحات بیش تر داشته باشد؟ حق هم دارید برای خود من هم آن اوایل کپشن نویسی در اینستاگرام دلیل و علامت سوال بزرگی بود.

اما دست روی دست نگذاشتم و رفتم و راجع به آن و فوت و فن هایی که در اینستاگرام وجود دارد خواندم و متوجه شدم که اصلا خیلی وقت ها شما باید در پیچ مبارکتان پست های مبهم و گنگ قرار دهید تا تعداد فالوور(دنبال کننده) شما افزایش یابد و در نهایت شما و پیج تان محبوب و مشهورتر شوید.

 

کپشن نویسی اینستاگرام چه فایده ای دارد؟

پاسخ این سوال ارتباط بسیار زیادی به نوع پیج شما و هدف شما از انتشار پست داخل پیجتان دارد.

اینکه فردی پیج شخصی دارد که هدفش از پست گذاشتن در آن فقط به اشتراک گذاشتن لحظات خاص زندگی اش باشد تا فرد یا افرادی که یک پیج تجاری ایجاد کرده و هدفشان از گذاشتن پست در داخل آن جذب فالوور و متعاقب آن تبلیغ برند و محصول شان باشد زمین تا آسمان تفاوت دارد و کپشن نویسی را هم دستخوش تغییرات بسیاری می کنند.

اگر بدون وراجی و پر حرفی بخواهم فایده و اصلا دلیل به وجود آمدن کپشن نویسی در اینستاگرام را برای شما بازگو کنم  مخلص کلام باید گفت که ما کپشن می نویسیم تا مخاطبان پست ها و به صورت کلی دنبال کنندگان مان را بیش تر داخل پیج خود نگه داریم و میزان رضایت آن ها را به قدری بالا ببریم که بروند و چهار نفر دیگر را هم با خود به پیج ما بیاورند.

 

چگونه کپشن هایی تاثیرگذار و جذاب بنویسیم

می رسیم به قسمت اصلی مقاله که گل سر سبد آن هم هست و تشکر از اینکه تا اینجا همراه ما بودید.

ما برای اینکه شما بتوانید کپشن پیج تان از هر نوعی که باشد(تجاری یا شخصی) روش هایی و نکاتی را دسته بندی کرده ایم که شما در 10 دسته آن ها را خواهید دید و همان طور که در ابتدا گفتم بدون هیچ شکی شما را در کپشن نویسی به درجه استادی می رساند.

 

1.مخاطب شما کیست؟او را بشناسید

بدون هیچ شکی در هر کسب و کاری که شما وارد بشوید و از هر متخصصی که بپرسید مهم ترین رکن و اساس کسب و کارش چیست بی معطلی خواهد گفت شناختن مشتری ها و نیازهایشا، همان چیزی که حرفه ای ها از آن به عنوان پرسونای مخاطب یاد میکنند.

در حیطه اینستاگرام و حوزه دیجیتال هم اگر شناخت مخاطبان و مصرف کنندگان ما بیشتر نباشد قطعا کمتر هم نیست.

شما پیش از اینکه کار خود را شروع کنید باید بدانید مخاطبان شما بیشتر از چه گروه سنی، کدام جنس، با چه نیازها و علایقی هستند.

شناخت مخاطب و نیازها و علایقش بدون تحقیق ابدا حاصل نمی شود؛ پس در ابتدا تا می توانید تحقیق کنید تا متوجه شوید پرسونا و شخصیت و ذهنیت مخاطبان شما چیست و چه ویژگی هایی دارد.

نکته بسیار مهمی که باید در تمام طول مسیر آن را مقابل چشمان مبارکتان داشته باشید و هرگز و هرگز آن را فراموش نکنید این است: خودتان را جای مخاطبانتان بگذارید و از دریچه دید و نگاه آن ها به دنیا و خصوصا در اینجا جهان اینستاگرام و به صورت ویژه کپشن و محتوای تولیدی نظاره کنید.

صبور باشید و بدانید بدون بردباری نمی توانید مخاطبانتان را بشناسید ( این پروسه ای طولانی و زمانبر است)

هر چند وقت یکبار از مخاطبانتان بپرسید که به چه چیزهایی علاقه بیشتری دارند و اهداف و خواسته هایشان چیست؟ از ترس هایشان و نقاط ضعفشان هم بپرسید و بدانید.

مواردی که پرسیدید و از مخاطبانتان فهمیدید داخل برگه کاغذی یادداشت کنید و هنگام کپشن نویسی و تولید محتوا مو به مو براساس آن ها پیش بروید.

 

2.مقدمه کپشن را جذاب و چشم گیر شروع کنید

یادتان باشد که تمام امکاناتی که اینستاگرام در اختیار شما قرار داده است 2200 کاراکتر ناقابل است همین!

از این 2200 کاراکتر باید به نحو احسن استفاده کنید پس کپشن را با کلماتی جذاب، دهان پر کن و کاملا پر شور و انگیزشی آغاز کنید تا مخاطب دلسرد و بی حوصله عطای شما و کپشن تان را به لقایش وانگذارد و برود.

اینستاگرام در مرحله اول فقط دو جمله اول کپشن را به مخاطبان نشان می دهد و برای اینکه بقیه کپشن شما دیده و خوانده شود باید مخاطبتان زحمت کشیده و روی گزینه more یا بیشتر انگشتش را فشار دهد پس می بینید که چه کار سختی دارید اما دلسرد نشوید.

اگر در همان دو جمله ابتدایی بتوانید حق مطلب را به خوبی ادا کنید و کاملا حس کنجکاوی و شوق را در آن ها ایجاد کنید احتمال بسیار بالایی دارد که تمام کپشن شما را بخوانند و در نهایت پست شما را لایک، زیر آن نظر و در بهترین حالت آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.

 

3.دست به قلم ببرید و توانایی نوشتن را در خود تقویت کنید

چند سال قبل در دوره ای تحت عنوان همه چیز درباره تولید محتوا شرکت کرده بودم.

به یاد دارم استاد ما در آن دوره بیش از هرچیزی بر روی تقویت حس نوشتن فقط و فقط با مطالعه زیاد تاکید عجیب و غریبی داشت.

بعد از یکی دو سال و مطالعه بیشتر و بهتر متوجه درستی حرف آن استاد بزرگوار شدم چرا که تاثیر وحشتناک مطالعه بر حس نوشتن و تخیل نویسندگی را تجربه کردم.

نکته آخر اینکه همیشه موقع تولید محتوا برای اینستاگرام و علی الخصوص در بحث حاضر کپشن نویسی ایده آل مخاطبانتان یا همان سرآمدترین مخاطبانتان را مد نظر داشته باشید چرا که آن مخاطبی که از همه سخت گیرتر و ایده آل طلب تر است را اگر بتوانید راضی کنید حتما دیگری ها هم چه بسا بیشتر راضی خواهند بود.

 

4.کپشنی بنویسید که در مخاطب احساس نیاز ایجاد کند

این روش برای کپشن نویسی بسیار حیاتی و مهم است و بدون تعارف اگر این روش را به درستی اعمال و پیاده سازی کنید شانس موفقیت و جلب رضایت مخاطب شما افزایش چشم گیزی می یابد.

این نکته را فراموش نکنید که مخاطب شما قصد شروع سفر و رسیدن از مبدا که الان در آن قرار دارد به مقصد که ایده آل اوست را دارد پس کاری که شما باید بکنید این است که شرایط الان مخاطب (بخوانید مشتری) را برایش ترسیم کنید و در صورتی که از محصولات شما خواه تنها پیج شما و محتوای آن و خواه محصولی واقعی باشد استفاده کند به مقصد مورد نظرش می رسد.

 

5.با مخاطب خود آمرانه حرف بزنید

ما در دنیای امروز زیر بار بمبارانی از اطلاعات متنوع قرار داریم، اطلاعات و اخباری که از هر دری و هر زمینه ای وارد می شوند تا ذهن ما را به خانه خود تبدیل کنند و ما را تحت تاثیر قرار دهند.

اگر در عصر ارتباطات و بمباران خبری، تحکم آمیز صحبت نکنید و در مخاطب خود حس ترس و اطاعت از خودتان را ایجاد نکنید بدون حتی ذره ای اغماض حذف می شوید و دیگر رسانه شما جذابیت و دنبال کننده ای نخواهد داشت.

پس با حالت تحکم و آمرانه با مخاطبتان حرف بزنید تا پس از خواندن کپشن شما مخاطب حس کند که اگر به شما و کپشن تان عمل نکند و به صف طویل دنبال کنندگان شما نپیوندد از دنیای مدرن عقب مانده و در حال در جا زدن خواهد بود.

 

6.خجالت را کنار بگذارید و از مخاطب خود درخواستی بکنید

حتما برای خود شما هم بسیار پیش آمده است که وقتی پستی را می بینید نویسنده آن پست در جایی از کپشن خود از مخاطبان و خوانندگان خود می خواهد عملی انجام دهند این کار که ما در زمینه سئو بیشتر آن را با نام Call To Action (فراخوان عمل) می شناسیم در ترغیب مخاطب به دنبال کردن جدی تر شما و تبدیل مخاطب ساده به مشتری واقعی تاثیر عجیبی دارد.

از مخاطبان خود بخواهید کاری داخل پیج شما و خصوصا بر روی پست شما انجام دهند.

لطفا ما را لایک کنید، کامنتی بگذارید، از من سوالی بپرس، دوستان خود را تگ کنید و … همه نمونه هایی از درخواست کردن از مخاطب برای اینکه فعالیتی زیر پست شما انجام بدهد می باشد.

 

7.اگر محصولی را می خواهید بفروشید کپشن باید ساده ولی کامل آن را توصیف کند

این اصلی مهم خصوصا برای پیج های فروشگاهی و تجاری است که در آن ها محصول و کالایی برای فروش عرضه می شود.

فراموش نکنید اگر توضیحات محصول به نظر مخاطب یا همان مشتری بالقوه شما ناکافی و یا متناقض به نظر برسد بدون لحظه ای تعلل شما و پیج تان را ترک می کند و از محصول شما صرف نظر می کند.

 

8.در کپشن نویسی اینستاگرام باید قصه ببافید

برای اینکه کپشن شما از جذابیت بیش تری برخوردار شود و مخاطب را ترغیب به دنبال کردن شما و پیج تان بکند باید در آن داستانی روایت شود آن هم به عالی تری شکل ممکن.

حتما شما هم با افرادی برخورد داشته اید یا حتی در اطراف خودتان بوده اند آدم هایی که در قصه گویی و داستان سرایی مهارت عجیبی داشته اند و طوری داستان را برای شما روایت کرده اند که حس کرده اید خود شما هم در آن جا حضور داشته اید.

اما چطوری باید داستانی بسراییم که مخاطب را با ما همراه کند و تعامل و ارتباط را به نزدیک ترین سطح آن برساند؟سوال خوبی است.

داستان شما باید به زبانی خودمانی و به دور از کلمات و عبارات سنگین و قلمبه سلمبه روایت شود.

باید قهرمان داشته باشد که اتفاقا این قهرمان دغدغه هایی مشابه با مخاطبان شما دارد.

قهرمان قصه شما با مشکلات و چالش هایی روبه رو می شود و در انتها با تعقل و تدبر( استفاده از متد و محصولات شما) این مشکلات را شکست می دهد.

 

9.کپشن اینستاگرام باید مرتب نوشته شود

اینکه مخاطب تا انتها همراه شما و کپشن تان پا به پا بیاید یا نه و همان ابتدای راه و با یک نگاه از شما و پست و کپشن تان بگذرد بستگی بسیار زیادی به این عامل دارد.

در واقع خود این روش به جذابیت کپشن شما در نگاه اول می افزاید اما چگونه می توانیم کپشن مرتبی بنویسیم؟

دکمه نیم فاصله که بر روی تمام کیبورد های اندروید وجود دارد دوای درد ما است.

اگر آن را نمی بینید باید کیبورد خود را ابتدا فارسی کنید و آن وقت شروع به نوشتن جمله های خود کنید و بعد پایان هر جمله از دکمه نیم فاصله استفاده کنید و همین طوری تا آخر.

 

10.از ایموجی به اندازه و به جا استفاده کنید

خیلی رک و صریح بگویم ایموجی یا همان شکلک های اینستاگرام استفاده های بسیاری دارد که شاید در نگاه اول خیلی آن ها را جدی نگیریم اما لازم است بدانیم که ایموجی ها سر و شکل بهتر و مرتب تری به کپشن ما می دهند.

همچنین برای جذابیت و جلب توجه مخاطب هم گره گشا و کاربردی هستند.

همچین از ایموجی به اندازه استفاده کنید و اینطور نشود که متن کپشن را پر از ایموجی کنید و اصل کپشن نادیده گرفته شود.

نکته آخر در مورد ایموجی ها اینکه آن ها را متناسب با موضوع کپشن تان استفاده کنید.

 

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار